Hbo krijgt minste geld van alle onderwijssectoren
Hbo krijgt minste geld van alle onderwijssectoren
Een nieuwsbericht in de categorie: die had ik niet aan zien komen. In een recent verschenen onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) staat dat het
hbo van alle onderwijssectoren de laagste publieke onderwijsuitgaven per ingeschrevene krijgt. Het hbo krijgt van de overheid 7878 euro per student, net iets minder dan een basisschoolleerling waar 8011 euro aan budget voor beschikbaar is.
Het speciaal onderwijs is relatief duur omdat daar met kleine groepen wordt gewerkt, maar het gaat in absolute aantallen om een klein aantal leerlingen. Universiteiten krijgen twee keer zoveel geld (19.568 euro) per student als in de grafiek staat. Het CPB gaat uit van een 50/50-verdeling van het totale wo-budget tussen onderwijs en onderzoek. Vandaar dat in de grafiek een bedrag van 9784 euro is opgenomen als budget voor onderwijs per student. De trend van de afgelopen jaren is dat er steeds meer onderzoek wordt gedaan bij hogescholen en daarvoor lectoren worden aangetrokken. Dit gaat mijn inziens ten koste van de kernopdracht aan hogescholen om goed beroepsonderwijs aan jongeren te verzorgen. Een euro kun je immers maar één keer uitgeven. Wat ik mij afvraag: hoe denken hogescholen het universiteitje spelen vol te kunnen houden als ze daar de facto de financiering niet voor krijgen?
Bron:
cpb.nl
Gerelateerde berichten
-
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
Cao mbo 2025 akkoord
De werkgeversorganisatie MBO Raad enerzijds en de vakorganisaties Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid, de FvOv en CNV hebben op 4 juli 2025 een onderhandelaarsresultaat gesloten over de arbeidsvoorwaarden voor de sector mbo. Er is dus weer een cao mbo vanaf 1 augustus 2025. Hieronder lees je meer over de afspraken die voor de cao zijn gemaakt:
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
-
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
De treinstakingen van aanstaande dinsdag zijn uitgebreid van Zuid-Holland naar de hele randstad, de NS heeft daarop besloten alle treinen te annuleren. Omdat er geen treinen rijden, is een centraal actiemoment niet langer mogelijk.
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
-
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam
10 juni, Dam Amsterdam – programma vanaf 12.00 uur
Eerder riepen we op om naar de staking op 10 juni op het Malieveld te komen. Inmiddels hebben de bonden voor NS-personeel aangekondigd om die dag in het westen van het land te staken, wat maakt dat Den Haag met het OV waarschijnlijk slecht bereikbaar is.
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam