Impact Corona nog steeds zichtbaar in onderwijs
Impact Corona nog steeds zichtbaar in onderwijs
De overheid heeft in 2021 zes miljard euro uitgetrokken om de gevolgen van Corona in het onderwijs te verzachten. De zogenaamde NPO gelden. Uit
de vijfde evaluatie van de besteding van die gelden komt naar voren dat de impact van de pandemie in het onderwijs nog steeds zichtbaar is.
Er is nog steeds een groep studenten die kampt met ernstige problematiek. De studieachterstanden bij ouderejaars zijn groot. Ook is er nog steeds een grote groep studenten met welzijnsproblemen. De studenten lijken volgens de evaluatie (het NPO programma zit in de eindfase, maar de problemen zijn nog steeds groot bij deze groep) niet altijd goed bereikt te worden door de acties die zijn ingezet met behulp van het NP Onderwijs en de andere middelen die de instellingen mogelijk inzetten op dit terrein. Tevens kan het zijn dat inmiddels andere problematiek (denk aan armoedeproblematiek, krapte op de woningmarkt en de klimaatkwestie) hier een rol speelt.
Gerelateerde berichten
-
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
Cao mbo 2025 akkoord
De werkgeversorganisatie MBO Raad enerzijds en de vakorganisaties Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid, de FvOv en CNV hebben op 4 juli 2025 een onderhandelaarsresultaat gesloten over de arbeidsvoorwaarden voor de sector mbo. Er is dus weer een cao mbo vanaf 1 augustus 2025. Hieronder lees je meer over de afspraken die voor de cao zijn gemaakt:
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
-
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
De treinstakingen van aanstaande dinsdag zijn uitgebreid van Zuid-Holland naar de hele randstad, de NS heeft daarop besloten alle treinen te annuleren. Omdat er geen treinen rijden, is een centraal actiemoment niet langer mogelijk.
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
-
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam
10 juni, Dam Amsterdam – programma vanaf 12.00 uur
Eerder riepen we op om naar de staking op 10 juni op het Malieveld te komen. Inmiddels hebben de bonden voor NS-personeel aangekondigd om die dag in het westen van het land te staken, wat maakt dat Den Haag met het OV waarschijnlijk slecht bereikbaar is.
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam